Vintern är snart här! Mössa och vantar är det som gäller för cyklisten, och ett par riktiga vinter/dubbdäck för cykeln!

Idag finns dubbdäck till alla typer av cyklar. Från 20 till 29 tum, från 30 till 57 mm i bredd och med allt från 70 till 361 dubbar. Vilket du ska ha beror på hur din cykelväg ser ut – så vi reder ut det nedan!

 

Varför byta till vinterdäck/dubbdäck?

Vanliga cykeldäck, som de flesta av oss har på sommaren, har en särskild gummiblandning som fungerar bättre i varmare temperaturer. Gummit är då lite hårdare och slits inte lika mycket på ett uppvärmt asfalt, vilket därmed ger bättre grepp.
Vinterdäck å andra sidan har en mjukare gummiblandning som gör att däcken inte stelnar lika snabbt i minusgrader som sommardäck. En del vinterdäck har även sajpningar – tunna skåror i däck som ger mer fäste.


Dubbfritt eller dubbdäck?

Ditt val beror på hur underlaget ser ut som du kommer att cykla på. Vet du att din cykelväg alltid kommer att vara isfri under vintern så går det bra med dubbfria vinterdäck. Vi rekommenderar dock nästan alltid dubbdäck så att du har kontroll när det dyker upp oväntade isfläckar. Bättre att vara på den säkra sidan!

Fler dubbar ger bättre grepp – och ökar även priset på däcken just fler du har. Vill du vara värst så finns det MTB-däck med mäktiga 361 dubbar gjorda för att ha riktigt kul ute i skog och frusna sjöar.

När ska du byta?

Dubbdäck ska du montera när det börjar bli minusgrader på natten och därmed risk för is och halka på morgonen när du är å väg till jobbet. Byt hellre någon dag för tidigt än för sent. Precis som på bilar så byter du båda däcken till dubbdäck. Ett tips är att lämna in cykeln för service i samband med däcksbytet då hjulen ändå ska tas av när man monterar dubbdäck.

 

Slitage

Du behöver inte oroa dig för att slita ner dubbarna i första taget, dubbarna på bra dubbdäck består av Volframkarbid som är ett extremt hårt ämne, närmare bestämt nio av tio på Mohs hårdhetsskala och smältpunkt på 2870 grader Celsius. Hållbarheten beror naturligtvis mycket på vilket underlag du kör på. Torr asfalt sliter hårt på dubbdäck, snö och is sliter minimalt.

 

Dubbdäcksförbud?

Får man kör på gator med dubbdäcksförbud? Ja, du får köra på vägar med dubbdäcksförbud. Cyklar, elcyklar och moped klass två är undantagna förbudet vilket är logiskt. Förbudet bygger på det slitage dubben orsakar och då cykeln väger en hundradel av vad en bil väger så är slitaget från en cykel i praktiken inte mätbart.

Kom ihåg att även om du har bra dubbdäck så ta det försiktigt när det är snö och is ute. Kör med hjälm, förnuft, belysning och ett glatt sinne trots mörker och kyla.